Hamalaugarren gutuna

Donostia, 2011-05-16


Osaba maitea,

Azken asteotan eguzki handi bat dabil bueltaka Donostian, eta jende asko bizikletan kaleetatik. Esango nuke gainera, lehen baino irriparre eta eguzkitako betaurreko gehiago ikusten direla eta panorama honekin, azkenerako, ur gazitan bakarrik bainatzeko gogoa sartzen zaio norberari. Ederra da Donostia, ezin ukatu. Dotorea. Zabarkeriarik gabea eta TZ eta TX askoduna.

Niri ostera, ez dit bat ere penarik ematen uda iristean bi urteko abentura gipuzkoarrari agur esateak. Ez dit bat ere penarik ematen laster Donostian bizitzeari uzteak. Eta ez da arimatik zuzenean ateratzen zaidan bilbotartasun (edo bilbotarkeria) ezkutu batengatik, ez pentsa. Beste zerbait da. Gainera, Euskal Herriko edozein bazterretara mugitzeko, askoz hobeto datorkit Donostiatik ateratzea. Berdin, Hazparnera, Ondarrura zein Atarrabiara joan behar badut, Easo ederra dago ongien kokatua mapan. Donostia da, nolabait esatearren, Euskal Herriko zentro geografikoa.


Baina hain justu horregatik ez dut hemen bizi nahi, osaba. Zentro geografikoa, zentro kultural bihurtzen delako, batzutan, batzuen buruan. Eta uste dute zentroa hauxe dela, Donostia dela euskaldunen metropolia, eta Hazparne, edo Ondarru edo Atarrabia, periferia besterik ez. Okerragoa ere izan daiteke, hala ere; batzuetan, batzuek uste dute Euskal Herria eurak direla. Edo euren ingurua. Eta hortik kanpora dauden guztiak, diaspora antzeko zerbait. “Bilbotarra izateko, ongi eiten dek hik euskeraz”, esango dizu metropoliko euskaldunak, Paristarrak Argeliakoari bezala. Eta gero, zerrendatzen hasiko da, “Berrehun euskaldun ditugu portugaleten, Gasteizen bi mila inguru, baina horietatik heren bat gipuzkoar emigratuen semeak...”. Bat-batean, irudituko zaizu itsasoaz gaindiko lurraldeez ari dela.

Errua gurea ere bada, noski. Euskal Herri euskalduna horrela antolatu dugulako. Nire lagun batek esan ohi du, bai lantokiei eta bai lanpostu kopuruari erreparatuta, “euskalgintza” gipuzkoako eskualde bateko industria bat baino ez dela. Eta ez du arrazoirik falta; izan ere, hasi komunikabideetatik, argitaletxe edo kultur elkarteetatik pasa eta euskararen institutu instituzionaletaraino, egoitza guztiak egun berean bizikletan ibiliz bisita ditzakezu. Eta pedalada gehiegi eman gabe. Osaba, imaginatzen duzu ze ederra litzatekeen Liburutegi Nazionala Larrabetzun egotea, eta bertsozale elkartea Gasteizen? eta Euskal musikaren zentroa Baionan, eta antzerki eskola profesionala Donapaulen. Eta gobernua Iruñean.

Horregatik, ez dit penarik ematen Donostia uzteak osaba. Eder-dotorea den arren, zabarkeriarik gabea eta TZ eta TX askoduna. Bazterrak maite dituen tipoa naiz ni, ertzetatik ibiltzen dena. Ez dakit non biziko naizen; Bilbon edo Gasteizen, Baionan edo Larrañen. baina edozein kasutan, nire borroka txikiekin segituko dut. Frantziarena baino, Greziaren antza izan dezan Euskal Herriak. Kartografoek deskubritzen dutenerako, gurea herria polizentrikoa izan dadin, anitza ,irla txiki ugariz osatutako artxipielago bat bezala.

Orain Woody Allen-en azken pelikula ikustera noa. "Gauerdia Parisen". Publizitateak dioenez, filmaren moraleja da ez duela inporta ze garaitan bizi zaren; batean zein bestean berdin izan zaitezkela zorigaitzekoa. Nik uste ez duela inporta ze lekutan bizi zaren. Batean zein bestean berdin egin dezakezu amets eta borroka. Baina tira, zer esango dizut zuri? Hogeita sei urte daramatzazu-ta, Afrikako deserriko uharte bat Euskal Herri bihurtzen....


j.

1 comentario:

  1. Loba maitea,

    Y yo pienso que uno puede sentirse bien donde "le toca" estar. Sea en una ciudad como Barakaldo o sea en un pueblito como Altzuruku. Sea junto al mar o en medio de las montañas. Sentirse bien, a secas. Como diría el camarada Odriozola, lo importante es encontrar el sentido a lo que se hace y a lo que se piensa, allí donde se está, el sentido y las contradicciones de "vivir para el inglés ver" o vivir luchando contra las injusticias.

    Durante algún tiempo tuvimos ese señuelo capitalista posmoderno de que podríamos vivir donde quisiéramos, (vivir y trabajar, se entiende) todas las culturas y clases sociales mezcladas, sin más, por mor a la democracia, como si fuera el Festival de la Canción de Eurovisión. Algunos hasta se comieron la historia de que podrían retirarse en un paraíso, lejos de la confusión urbana, y trabajar desde casa con un computador. Qué bonito. De repente no habría fronteras. Como si la "mano de obra" no fuese más mano de obra que necesita ser barata y controlada por sindicatos amarillos; o como si la vida, esa que nos cuesta tanto, fuese apenas dos minutos de una pelicula rosa; o como si las culturas, esas que no quieren ser dominadas, fueran apenas pateras con emigrantes de tierras que se desertifican por sí solas.

    Ahora, después de esos años de jolgorio capitalista y oportunismo, vuelven las fronteras, las verdades afloran y se impone el manual del imperialismo.

    Vuelven las barreras a la libertad de circulación, las policiales, las económicas y las racistas. Vuelven el paro y el trabajo precario. Vuelve la incertidumbre para la pequeña burguesía y, con más dureza, el empobrecimiento de los pobres y exclusíon de los excluídos. Reviven las guerras para apropiarse de los recursos naturales. No hay paz ni encuentro entre civilizaciones, se acabó la tolerancia. Hay apalastamiento de las culturas y las lenguas que no son las del poder globalizante y sus compadres. Ya no engañan con milongas.

    Aquí, en la isla, todos quieren venir a vivir a la capital, que es donde se amontona la basura. Fuera de ella, de la capital, no hay energía eléctrica ni agua. El capitalismo les ha enseñado las lecciones del individualismo y la caridad. Prefieren ser revendedores ambulantes de aspirinas antes que trabajar la tierra. Y siguen pensando que eligen donde y como vivir, a pesar de todo.

    Yo creo que no se puede elegir el lugar para vivir, aunque siempre se sueñe con "vivir en.." Por eso, lo importante, loba maitea, no es el sitio donde se vive, sino cómo se vive.

    besarkada handia

    hire osaba

    p.s. En mi caso, está claro que no puedo elegir el lugar para vivir. Sólo me queda el derecho a vivir donde no quiero.

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